کد مطلب:32173
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:59
خدا عالم است. پس چرا شيطان را آفريد؟
از ديدگاه اسلام و ما مسلمانان در جهان، آفريدهاي كه بد باشد، وجود ندارد: الذي أحسن كل شيء خلقه؛(1) همه چيز زيبا و به جا آفريده شده و همه چيز مخلوق ذات احديت است.
درباره خلقت شيطان بايد بگوييم:
اولاً شيطان از اول شيطان آفريده نشد بلكه او از ابتدا از مخلوقات خدا و مشغول عبادت و پرستش خدا بود، ولي در برابر خواسته خدا ايستادگي كرد و از درگاه خدا رانده شد. از آن زمان به بعد شيطان، بد شد، مانند افراد ظالمي كه در دنيا هستند. آنان در ابتدا كه متولد شدهاند، بد نبودهاند و بعداً راه بدي و فساد و ظلم را انتخاب كرده و از ظالمان و افراد برگشتهاند.
ثانياً: شيطان به خاطر مزاحمتي كه با انسانها دارد و با آنان دشمني ميورزد، از بديها و شرور محسوب ميشود، مانند مار چرا انسانها از مار ميترسند و آن را براي خود بد ميدانند؟ چون مار به آنها نيش ميزند. آيا بايد بگوييم مار بد است، چون مزاحم انسانها است؟ آيا هر چيزي كه مزاحم انسانها شد و با ما در تضاد بود، بد محسوب ميشود؟ نه چنين نيست.
ثالثاً: وجود شيطان با همه بدي كه دارد، براي انسانها خوب است. شهيد مطهري ميگويد: وجود شيطان و شيطنت و اضلال او، خود مبني بر حكمت و مصلحتي است و به موجب همان حكمت و مصلحت، شيطان شر نسبي است، نه شر حقيقي و واقعي و مطلق.(2) (شر نسبي يعني براي ما انسانها بد و مزاحم است و اين طور نيست كه شيطان هيچ نقشي و فائدهاي در عالم تكوين ندارد). شيطان نيز مانند مار و عقرب و گرگ و شير و ديگر مزاحمهاي انسان به حساب ميآيد و انسان ميتواند خود را از شر آنها در امان نگاه دارد. بر اثر رويارويي و تضاد، قوهها و استعدادهايي كشف ميشود كه براي مجموعه انسان مفيد و لازم است.
پينوشتها:
1 - سجده(32) آيه 7.
2 - مرتضي مطهري، عدل الهي، ص 34.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.